Felanmälan

För den tekniska förvaltningen använder vi Axcell Fastighetsförvaltning.

Den tekniska förvaltningen innefattar bla. problem med lägenheten (värme/kyla mm), städning av trapphus, skötsel av grönytor, utvändig renhållning, snöröjning och halkbekämpning, samt felanmälan med jour.

Felanmälan görs under ordinarie arbetstid (vardagar 07.00-16.00) till våra fastighetstekniker:

Mikael Blom på tfn 072-707 78 53 mail: mikael.blom@axcell.se

Stefan Lindh på tfn. 072-402 58 92 mail: stefan.lindh@axcell.se

Ni kan också ringa vår kundtjänst på telefon 020-77 85 00.
Efter ordinarie arbetstid (vardagar 16.00-07.00 samt helger och röda dagar) ringer ni samma nr 020-77 85 00, gäller dock endast akuta fel som inte kan vänta till nästa vardag.
Felanmälan kan även göras på vår hemsida www.axcell.se.

Kostnad för låsöppning debiteras mot faktura vardagar 07.00-16.00, 200:- övrig tid 800:-.

Hyresgästen skall vara beredd att uppvisa legitimation vid öppnandet.

Kontakt

  • Frågor som rör underhåll av din lägenhet eller lokal kontaktar du: Peter Samuelsson på telefon 0709-20 29 00 mail: peter@srlfastigheter.se.
  • Har du frågor runt fakturor och din debitering kan du kontakta Linn Rudenstam på tfn: 036-559 07 15 eller mail: linn@srlfastigheter.se
  • El och bredband sköter Värnamo Energi. Kontakta deras kundsupport vid frågor,  0370-69 41 00

Hyresgästinformation

Hyresbetalning

Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Varje kvartal får du tre hyresavier för nästkommande månader i din brevlåda eller din mail. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till Linn på telefon så hjälper vi dig.

Om du betalar hyran på annat sätt än med den förtryckta avin, ska du ange följande:

  • Objektsnummer/lägenhetsnummer
  • Lägenhetens gatuadress.
  • Rätt bankgironummer (se hyresavin)

Uppsägning

Din uppsägning måste ske skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Det betyder att om du säger upp din lägenhet den 31 januari, upphör hyresavtalet att gälla den 30 april. Säger du upp lägenheten den 1 februari, upphör hyresavtalet att gälla den 31 maj. 

Hemförsäkring

Även om du är försiktig kan olyckan vara framme. Om en disk- eller tvättmaskin börjar läcka och förstör lägenheten eller grannens egendom kan du bli ersättningsskyldig. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig. Tänk också på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd.

Brandvarnare

För din och dina grannars säkerhet har vi monterat brandvarnare i din lägenhet med så kallade 10-årsbatterier. Som hyresgäst är du skyldig att sköta om brandvarnaren, kontrollera batteri-funktionen och byta batterier vid behov. Om det är fel på brandvarnaren ska du anmäla det till oss.

Installation av disk-/tvättmaskin

Kontakta oss om du önskar installera disk- eller tvättmaskin i lägenheten. Du får inte montera in hushållsmaskiner utan att varit i kontakt med oss först.

Om något går sönder

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ersättningsskyldig vid onormalt slitage eller vållande av skada genom vårdslöshet eller försumlighet. Du är ansvarig för skador i lägenheten enligt ovan, oavsett vem som förorsakat dem. Underhållsreparationer till följd av normalt slitage står hyresvärden för. Kontakta alltid oss om något går sönder!

Klagomål

Ibland kan enkla frågeställningar bli en källa till konflikt mellan grannar om man inte pratar med varandra redan på ett tidigt stadium. Ta kontakt med din granne om du känner dig störd. Löser det sig inte trots att du har pratat med grannen ber vi dig att ta kontakt med oss.